Volkskrant
Bamigo-ondernemer Jeroen Adriaans heeft in Europa al 80 duizend mannelijke klanten die zweren bij zijn ondergoed van duurzaam bamboe. Goed tegen zweet en goed zittend. En alleen online te koop, het beste maatje van elke man!
De pandaman is het geheim van de succesvolle en opvallende marketingcampagne. Een man met alleen een boxershort aan die zijn gezicht bedekt met een pandamasker. ‘Het is onderscheidend’, zegt Jeroen Adriaans. ‘En het geeft het beeld van een succesvolle man zonder dat we dure modellen of sterren hoeven in te huren. En dan is er de mysterieuze stem waardoor iedereen toch altijd even opkijkt.’
De 31-jarige oprichter en directeur van onderkledingfabrikant Bamigo is geen creatief genie of modefreak. Hij is een broodnuchtere Brabander uit Mierlo. Dat ligt vlak bij Eindhoven, waar hij zijn bedrijf heeft gevestigd. ‘Ik had nauwelijks affiniteit met mode voordat ik hier in 2014 aan begon. Ik had een vriend die overmatig transpireerde als gevolg van hartritmestoornissen. Die wees mij op een advertentie waarin bamboehemden werden aangeprezen. Bamboe absorbeert zweet beter dan katoen en laat ook geen zweetlucht achter.
‘Daar ben ik toen over gaan nadenken. Er was wel bamboe-onderkleding, maar die was van slechte kwaliteit. Ik dacht dat er een gat in de markt moest zijn voor een soort Hugo Boss van de onderkleding. Diezelfde middag ben ik in Eindhoven gaan winkelen en heb ik voor 1.000 euro shirts en onderbroeken gekocht. Daarmee ben ik naar een ontwerper gestapt. Uit al die katoenen kleren hebben we één T-shirt met de in onze ogen ideale halslijn, stiksels en lengte gemaakt. Daarvan lieten we een exemplaar van bamboe maken dat zo sterk en zacht moest zijn dat kwaliteit en comfort waren gegarandeerd. Toen moesten we een naam hebben. Ik had uitgezocht dat een ideale merknaam bestaat uit één woord van drie lettergrepen. Op internet kwam ik ‘amigo’ tegen, Spaans voor ‘vriend’. In combinatie met de b van bamboe krijg je Bamigo, omdat onderkleding de beste vriend van elke man is.’
Inmiddels heeft hij 80 duizend klanten in vijf Europese landen, waarvan ruim de helft in Nederland. De T-shirts, boxershorts en sokken worden allemaal gemaakt in een fabriek in Turkije die dankzij Bamigo in omvang is verdrievoudigd. ‘Daar kan ik zo naartoe vliegen als ik een verandering wil of eens een verrassingsbezoek wil brengen.’ De grondstof – de viscose of bamboevezel – komt uit China. Daar worden de vezels gewonnen uit mosubamboe, een plant die in tegenstelling tot katoen nauwelijks water nodig heeft om te kunnen groeien, niet tegen plagen beschermd hoeft te worden met pesticiden en spontaan terug groeit als de stengel wordt afgehakt. ‘De bamboe kan één meter per etmaal groeien. Het hardst groeit hij in de nacht. Mij is verteld dat je de plant letterlijk kunt horen groeien. Ik heb het zelf nog niet meegemaakt, maar ik zou het graag een keer willen beleven.’
Bekijk het originele artikel “Beste maatje van de man” via de onderstaande link:
https://www.volkskrant.nl/economie/beste-maatje-van-de-man-~b01586b9/