De Brabantse groeiondernemer Jeroen Adriaans startte in 2018 het marketingbedrijf E-Expansion en lanceerde twee merken met inmiddels een miljoenenomzet: Undiemeister (herenonderkleding) en Dryly (plaswekker). Zijn groeigeheim? ,,Ik werk alleen met producten waar wij zelf blij van worden. Daarnaast heb ik door E-Expansion alle marketing-knowhow om deze merken te laten groeien in eigen huis.”
Hoewel niet afkomstig uit een ondernemersfamilie, ervoer Adriaans als kind al een roeping tot het ondernemerschap. Toch ging hij na zijn studie bedrijfsmanagement allerminst over één nacht ijs. Op zijn cv prijken werkgevers uit de meest uiteenlopende sectoren: van de staalindustrie en de IT-wereld tot de bankensector. Zo bouwde hij ervaring op met onder meer logistiek, programmeren en financieel management.
Ook in online marketing had hij zich verdiept. ,,Ik heb bewust voor die gevarieerde loopbaanontwikkeling gekozen, want ik vind dat een ondernemer breed moet zijn opgeleid. Je moet op alle fronten van de bedrijfsvoering tot op een zeker niveau met specialisten kunnen klankborden om onderbouwde besluiten te kunnen nemen.”
Een marketingbureau als fundament
In 2018 begon de toen 31-jarige Adriaans voor zichzelf, met E-Expansion, een e-commerce-consultancybedrijf. ,,Ik hielp bedrijven om hun fysieke producten online succesvol onder de aandacht te brengen. Omdat ik al snel een totaalaanbod aan marketingdienstverlening voor ogen had, nam ik specialisten aan op gebieden als websitedesign, webdevelopment en media-inkoop. Toen alle competenties onder één dak aanwezig waren om succesvol een nieuw merk op te bouwen, kwam een volgende gedachte op: waarom zouden we deze marketingexpertise niet ook inzetten voor gave merken die we zelf kunnen bedenken en ontwikkelen?”
Twee positieve producten
Zo gezegd, zo gedaan. Vijf jaar later werken de medewerkers van E-Expansion 70 procent van hun tijd voor klanten en 30 procent voor twee eigen merken die een miljoenenomzet draaien: Undiemeister en Dryly. Undiemeister is het label voor comfortabele, duurzame herenonderkleding. De CO2-neutrale vezels, afkomstig van onder andere beukenhout uit duurzaam beheerd bos, zijn verwerkt in organisch katoen.
Dryly is een kindvriendelijke wekker tegen het bedplassen. De gemiddelde doorlooptijd naar zindelijkheid wordt hiermee teruggebracht van 16 naar 8 weken bij 93 procent van de kinderen. Adriaans legt uit hoe dat komt: ,,Wij beïnvloeden de weg naar zindelijkheid op een positieve manier, ook door de toevoeging van spelelementen. Bij de plaswekker in de vorm van een pandabeer hoort een app met de pandabeer als online personage. Na een droge nacht krijgt het kind bonuspunten die kunnen worden ingezet voor accessoires waarmee het kind de online pandabeer extra aankleedt.”
Personeelszorgen uitbesteed aan Please
Door het succes van de laatste jaren werken inmiddels veertien medewerkers voor E-Expansion, Undiemeister en Dryly, in een gezamenlijk bedrijfspand in Mierlo. De gegroeide verantwoordelijkheid voor het personeelsbeleid heeft Adriaans belegd bij Please: ,
,Zaken die mij geen energie geven, kan ik beter uitbesteden. Dat geldt zeker voor het personeelsbeleid. Payrolling is voor mij een interessante optie. Het lijkt wellicht een stukje duurder dan wanneer ik zelf het personeelsbeleid uitvoer, maar ik krijg er veel voor terug, want het scheelt mij een hoop tijd. Dat komt mede door een stukje digitalisering via een HR-tool van Please. Door die volledige ontzorging op HR-gebied hoef ik niet bezig te zijn met aspecten als het ziekteverzuim en contracten. Dat dit allemaal voor mij wordt geregeld, vind ik een grote pré. Op deze manier kan ik meer tijd besteden aan de business zelf.”
Een beter totaalaanbod voor je medewerkers
Ook noemt Adriaans de krappe arbeidsmarkt als een reden om met Please samen te werken. ,,We zitten in een arbeidsmarkt waarin het personeel zomaar kan vertrekken. Je moet je personeel dus echt iets te bieden hebben. Ook daar zie ik een voordeel van payrolling: in dit geval een stukje pensioen dat via Please is geregeld, de mogelijkheid tot het volgen van opleidingen en studies, sportfaciliteiten, etc. Please heeft richting onze medewerkers zoveel meer faciliteiten te bieden dan wij zelf in huis hebben.”
Nog veel meer groei in het verschiet
Ook de komende periode hoeven Adriaans en zijn medewerkers zich niet te vervelen. Sinds enkele weken is alweer een nieuw product in de markt gezet onder de naam Florrèl: duurzaam beddengoed waarvoor nieuwe, speciale stoffen zijn ontwikkeld.
Zo bevatten de dekbedovertrekken twee zijdes van verschillend materiaal en enig kleurverschil: de ene stof voert warmte af, de andere houdt warmte vast. Afhankelijk van het seizoen en persoonlijke voorkeur kun je bepalen onder welke zijde je ligt. Dat is nu innovatie. Tegelijkertijd is bij Undiemeister en Dryly de internationale verkoop pas net ontketend. Adriaans ziet dan ook volop ruimte voor verdere groei: ,,Wij streven elk jaar naar een verdubbeling van de omzet.”
Bron: De ondernemer