Spreker Jeroen Adriaans over het succes van Bamigo
Online zakendoen over de grens, onze spreker Jeroen Adriaans verteld hier meer over. Voor veel ondernemers een wens, maar ook een angst. Want waar moet u allemaal rekening mee houden? Hoe zijn zaken in andere landen geregeld? En wat willen consumenten eigenlijk? Wij bezochten het Cross Border E-commerce event om dit te onderzoeken. In dit blog zetten we op een rijtje waarin Duitsland overeenkomt met Nederland en waarin onze buren juist verschillen als het gaat om e-commerce. Lees ook het blog over België, Frankrijk, Scandinavië, VK & VS.
E-commerce in Duitsland, gemakkelijk?
Denkt u bij zakendoen over de grens als eerste aan Duitsland? Dan bent u niet de enige. Het lijkt zo’n logische stap; het is dichtbij, we spreken de taal redelijk goed en Duitsers verschillen over het algemeen niet zo van Nederlanders. Toch? Helaas zit het in de praktijk anders. Van meerdere kanten komt het geluid dat de Duitse markt wellicht erg aantrekkelijk is vanwege de omvang, maar dat het een erg moeilijke markt is om te veroveren.
Langer aankoopproces
De ervaring van Jeroen Adriaans van Bamigo is dat het aankoopproces voor Duitse consumenten veel langer duurt dan wij gewend zijn. “Als bezoekers op de Duitse webshop komen, lezen ze eerst de algemene voorwaarden en de privacy policy. Vervolgens gaan ze zich verdiepen in het product en oriënteren ze zich op andere sites die het ook aanbieden. Daarna sturen ze je nog een aantal vragen over het product en pas daarna doen ze een aankoop.”
Betrouwbaarheid en lokalisatie
Verder is het zo dat Duitse consumenten erg letten op de betrouwbaarheid van de verkoper en lokalisatie. Het zijn kritische klanten; is het juridische deel in orde, zijn er keurmerken, positieve reviews, passende foto’s en teksten, een lokaal telefoonnummer, goede retourmogelijkheden en een Duitstalige klantenservice? Als een verkoper hier niet aan voldoet, dan is de Duitse consument vertrokken.
Dat juridische deel moet u als ondernemer niet onderschatten. De Duitsers hanteren wat dat betreft een ‘zero tolerance’ beleid; worden er ongevraagd e-mails gestuurd of gaat u buiten de strenge regels om, dan wordt er zonder waarschuwing direct een boete uitgedeeld. Win dus vooraf advies in bij een Duitse advocaat die is gespecialiseerd in ICT en e-commerce.
Banana targeting
Ook binnen Duitsland zijn er verschillen, geeft Reinoud Haal van Bloomon aan: “Je moet Duitsland niet zien als een generiek land met één aanpak. Dat wisselt per regio.” Het land is zes keer zo groot als Nederland, dus ook advertentietarieven zijn stukken hoger. Wat is dan een slimme methode qua adverteren? Andreas Giese van Dexport benoemt de ‘banana targeting methode’. In de regio’s Nordrhein-Westfalen en Bayern zit de meeste koopkracht, dus dat zijn goede plekken om te starten.
Amazon
Volgens Giese kunt u als ondernemer in Duitsland niet om Amazon heen. Maar liefst 75% van de internetgebruikers in ons buurland shopt online via Amazon. Dus wilt u de Duitse markt op gaan, maar niet direct investeren in een volledige webshop? Dan is verkopen via Amazon een goede eerste stap. Met name nieuwe producten hebben hier een goede kans van slagen. Op die manier kunt u vast reviews verzamelen, marktdata analyseren en autoriteit opbouwen. In de tussentijd werkt u achter de schermen aan een gedegen gelokaliseerde webshop.
Klaar voor cross border met Logic4 E-commerce
Een betrouwbaar webshop platform met geïntegreerde backoffice zoals de Logic4 Commerce Suite geeft u een stevige basis voor e-commerce succes in Duitsland. We vertellen u graag meer over de mogelijkheden.
Bekijk het volledige artikel over onze spreker via de onderstaande link:
Link is niet langer beschikbaar